در آستانه سی و چهارمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) انجام گرفت؛

تجدید میثاق جهادگران جهاددانشگاهی با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی/ بیعت مجدد با مقام معظم رهبری

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۲ کد : ۵۷۷۱۴ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۳۲۸
در آستانه سی و چهارمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) جهادگران جهاددانشگاهی با حضور در حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید میثاق و با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند.
تجدید میثاق جهادگران جهاددانشگاهی با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی/ بیعت مجدد با مقام معظم رهبری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در آستانه سی و چهارمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره) جهادگران جهاددانشگاهی امروز، 9 خردادماه همگام با دانشگاهیان سراسر کشور با حضور در حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید میثاق و با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها؛ دکتر حسن مسلمی نایینی رییس جهاددانشگاهی؛ معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای، شهیدبهشتی، دانشگاه پیام‌نور، جامع علمی‌کاربردی و جمعی از دانشگاهیان و جهادگران برگزار شد و پس از ادای احترام به مقام شامخص بنیانگذار انقلاب اسلامی، بیانیه دانشگاهیان توسط دکتر محمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهیدبهشتی قرائت شد.

قلل علم توسط دانشمندان دانشگاه‌های ایران فتح شده است

 در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی به سخنرانی پرداخت و تصریح کرد: درود خدا بر روح امام راحل که به ملت و مردم سرزمین، هدیه‌ای اعطا کرد و واسطه‌ای برای هدیه الهی شد که مردم ایران از این هدیه قرن‌ها محروم بودند.

رییس نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌ها افزود: انقلاب اسلامی در حالی به پیروزی رسید و سر برآورد که شاهد دشمنی‌های آمریکایی‌ها با مردم ایران از یک سو و خباثت‌های امپراطوری شوروی و حمایت‌های همه‌جانبه او از صدام از سوی دیگر بودیم.

وی با اشاره به نامه امام خمینی(ره) خطاب به امپراطوری وقت شوروی اظهار کرد: امام در نامه‌ای خطاب به گورباچف نوشتند که صدای خرد شدن استخوان‌های کمونیست به گوش می‌رسد و در همان نامه چنین شرایطی را برای جامعه غرب نیز پیش‌بینی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی ادامه داد: ایشان پیش‌بینی کردند که جامعه غرب، دیر یا زود در مسیر نابودی قرار می‌گیرد. امپراطوری شوروی نابود و به حدود ۲۰ کشور تجزیه شد.

وی با اشاره به این که راهی که امام (ره) به این ملت نشان داد راه عزت بود،اظهار کرد: این راه، راه نفی تمام امیال‌ و قرارگرفتن در مسیر همت‌های بلند است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تبا تاکید بر این که دانشگاه‌های ما به تمام عرصه‌های علمی دست یافته‌اند، افزود: شاید در این مسیر، کمبود امکانات وجود داشته باشد اما قلل علم توسط دانشمندان دانشگاه‌های ایران فتح شده است.

وی با اشاره به فرموده امام خطاب به مسئولان گفت: امام در آخرین سال حیات خویش به مسئولان گفت، انقلاب اسلامی محدود به ایران نیست و ملت‌های مسلمان می‌توانند به رهبری حضرت حجت، پرچم حکومت اسلامی را در جهان به اهتزاز در بیاورند. ما به دنبال آن هستیم که صدای مرگ آمریکا از ناقوس های کلیساها شنیده شود. ما می‌توانیم پرچم حکومت اسلامی را بر فراز قلل مهم جهان بلند کنیم. به طور قطع، در مسیر رسیدن به این قلل، ناملایمت‌ها و سختی‌هایی وجود دارد.

تشکیل جهاددانشگاهی یکی از کارهای بزرگی بود که با نظر امام خمینی(ره) انجام شد

در این مراسم دکتر مسلمی نائینی ریس جهاددانشگاهی بیان کرد: تشکیل جهاددانشگاهی که مولود انقلاب اسلامی است یکی از کارهای بزرگی بود که با نظر امام(ره) انجام شد. در همین راستا ما باید در جهت تبیین نظرات امام(ره) و رهبری گام برداریم تا بفهمیم چگونه چنین انقلابی را در موقعیتی که کسی فکرش را نمی‌کرد، ایجاد کردند.

وی خداباوری را از اصلی ترین ویژگی ها و فضایل امام(ره) دانست و گفت: ایشان مردم را قبول داشتند و اعتقاد داشتند مردم همه کار می‌توانند انجام دهند و ما نیز باید به این موضوع توجه کنیم که هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم اگر مردم را نداشته باشیم به هیچ عنوان موفق نخواهیم بود.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: امام خمینی(ره) برای مردم احترام خاصی قائل بودند و در یکی از نامه‌ها به فرزندش، خود را در مقابل مردم بسیار کوچک می دیدند و این رمز موفقیت امام بود.

وی در پایان اظهار کرد: مسولان از جمله خود بنده هر زمان که امکان دست می‌دهد باید تجدید بیعت انجام دهیم تا بفهمیم چه میراثی به دست ما رسیده و از آن مراقبت کنیم.

 

میثاق نامه

در پایان این مراسم دکتر محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ متن میثاق‌نامه «کمیته دانشگاهیان ستاد بزرگداشت سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی» را قرائت کرد.

در این میثاق‌نامه امده است:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَیٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (سوره نور/ آیه ۵۵)

امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. 

۱. نیمه خرداد یادآور عروج ملکوتی پیر جماران و به سوگ نشستن ملت ایران در غم فراق بنیانگذار جمهوری اسلامی و نیز یادآور آغاز قیام ملت بیدار و انقلابی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است که با لبیک خود نخستین شعله‌های فروزان حق در برابر باطل را برافروختند و با خیزش اسلام‌خواهانه خود الگوی ایستادگی در برابر رژیم طاغوت را برای ملت های مستضعف جهان ترسیم نمودند. امام راحل عظیم‌الشأن، به عنوان رهبر یگانه این انقلاب و برای حفظ استقلال همه جانبه، آزادی و حاکمیت ارزش‌های دینی، شیوه و الگوهای خاصی را که برگرفته از تاریخ پرافتخار اسلام اصیل بود، برگزیده‌اند و با این استراتژی موفق توانستند بدون اتکاء به مقاطع رایج جهان معاصر و فارغ از الگوهای سیاسی و مبارزاتی مطرح، بسیج مردمی بر علیه کفر را به سر منزل مقصود رهنمون سازند.

۲. هم اکنون ما در گام دوم انقلاب و با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامیمان اعتقاد راسخ داریم که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز همچنان، قدم در راهی دارند که بی‌تردید ادامه همان مشی حضرت روح الله بوده و پیروزی و اطاعت از ایشان اعتلا و عزت و سربلندی نظام اسلامی را رقم خواهد زد.

۳. به اعتقاد جامعه دانشگاهی خداباوری، اتکاء مردم به خصوص جوانان آگاه مومن و انقلابی، محورهایی است که مقام معظم رهبری به درستی در بیانیه گام دوم انقلاب خردمندانه و هوشمندانه و با هدف پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی ترسیم نموده اند و لازم است که همه اقشار به دانشگاهیان ورود جدی و همه جانبه ای در عرصه جهاد تبیین سابقه و زمینه های پیشرفت کشور داشته باشد.

۴.در آستانه فرارسیدن مناسبت‌های تاریخی نیمه خرداد و سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، شاهد آن هستیم که نور این انقلاب بیش از پیش مسیر آینده جهان را روشن ساخته و آوازه‌های انقلاب شکوهمند اسلامی در جهان تامین اندازی شده و آرمان های والای بنیانگذار انقلاب اسلامی با عبور از مرزهای جغرافیایی و مدل‌های آزادیخواهان در جهان نفوذ کرده است. تحقق پیش‌بینی‌های مقام معظم رهبری مبنی بر تحول بزرگ و اساسی در عبور از یک پیچ تاریخی با بروز رویکردهای جدید در عرصه منطقه خاورمیانه و به ثمر نشستن سیاست‌های منطقه‌ای ایران همه و همه سندی بر حقانیت اصول تغییرناپذیر انقلاب اسلامی است.

۵.اکنون به برکت انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب شاهد به بار نشستن ثمرات و دستاوردهای ارزشمند و افتخار آفرین در میهن عزیزمان هستیم. در این برهه خاص از زمان و علیرغم کارشکنی‌ها، محدودیت‌ها، تهدیدهای، تحریم‌ها، دشواری‌های اقتصادی و جنگ ترکیبی دشمنان، نظام ایران اسلامی، ما شاهد تحکیم جبهه محور مقاومت، گسترش قسط و عدل، استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، پیشرفته ارزشمند علمی، دستاوردهای ارزشمند در حوزه های بهداشتی و پزشکی، سلول‌های بنیادین، انرژی هسته‌ای، نانو،تکنولوژی، پیشرفت‌های نظامی، زیر ساخته کشور و غیره هستیم که بخشی از این دستاوردها به همت جوانان و به ویژه دانشجویان با اخلاص کشورمان به دست آمده است.

۶. ما اساتید دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها ضمن بزرگداشت امام راحل (ره) و اعلام پایبندی به آرمان‌های آن بزرگمرد تاریخ معاصر و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری، یاد و خاطره یکایک حماسه‌آفرینان گلگون‌کفن قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ را گرامی داشته و ضمن اعلام تلاش برای تحقق هر چه بیشتر آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و کمک به نهادهای مسئول در حل مسائل و چالش های فرهنگی جامعه، به دشمنان این نظام مقدس یادآوری می‌کنیم از تجربه ناموفق از سال‌های گذشته عبرت گرفته و آگاه باشند که ملت مسلمان ایران به طور خاص دانشجویان کشور با بصیرت روز افزون خویش، تحقق آرمان‌های اسلام ناب محمدی را دنبال نموده و اجازه نخواهند داد دشمنان مستکبر و منحرفان و فتنه‌جویان وابسته به آنها، در برابر حرکت عظیم بیداری اسلامی ، مانعی ایجاد نمایند. 

۷. رجاء واثق داریم حضور گسترده دانشگاهیان به همراه ملت همیشه در صحنه و آوردگاه انتخابات مجلس شورای اسلامی، برگ زرین دیگری را بر صفحات کتاب حماسه‌آفرینی‌های ملت غیور ایران خواهد افزود. 

۸. ما دانشگاهیان ضمن پیگیری و رصد دائمی مسائل آموزش عالی کشور و نیز تاکید جدی بر ورود دستگاه‌های ذیربط در طرح آمایش آموزش عالی و رفع نواقص و کاستی های آن، آمادگی خود را جهت ارائه کمک‌های فکری به دولت و دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌نماییم. امری که بی‌تردید علاوه بر امیدآفرینی در نسل جوان به ویژه قشر دانشگاهی به حل سریع‌تر مسائل و مشکلات کشور خواهد انجامید.

۹. جامعه دانشگاه ایران اسلامی ضمن محکوم نمودن استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل در تضییع حقوق ملت فلسطین و تاکید بر پیگیری آرمان آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌های اشغالگر، از مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان کنفرانس اسلامی می خواهد مسئله فلسطین را در راس امور قرار داده و اراده و امکانات جهان اسلام را در جهت آزادی قبله اول مسلمانان و بازگرداندن به صاحبان اصلی بسیج نمایند.

۱۰.ما دانشگاهیان ایرانی اسلامی، آمادگی خود را برای پایه‌ریزی تمدن بزرگ نوین اسلامی اعلام نموده و  عهد می‌بندیم از این به بعد اینکه تلاش همه جانبه خود را مصروف زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت نماییم. به امید آنکه به زودی پرچم انقلاب اسلامی با هدایت و زعامت مقام معظم رهبری به دستان مصلح کل حضرت مهدی (عج) سپرده شده و کل جهان هستی به روشنایی قسط و عدل عدالت منور گردد.

 

کلید واژه ها: تجدید میثاق با امام بیانیه جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس


نظر شما :