در نخستین همایش آینده پژوهی در علوم و فناوری های زیستی مطرح شد:

تاسیس پژوهشگاه رویان، یک آینده‌پژوهی به‌موقع بود

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۵ کد : ۵۷۷۱۵ معاونت پژوهشی عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۳۸۸
در نخستین همایش آینده‌پژوهی در علوم و فناوری‌های زیستی که همزمان با سالروز تأسیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی برگزار شد، مطرح شد: تأسیس پژوهشگاه رویان، یک آینده‌پژوهی به‌موقع بود.
تاسیس پژوهشگاه رویان، یک آینده‌پژوهی به‌موقع بود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نخستین همایش آینده‌پژوهی در علوم و فناوری‌های زیستی به همراه برگزاری رویداد ترسیم آینده رویان با حضور سخنرانان مدعو و رؤسای مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت و مطالعات فرهنگی – اجتماعی و تحقیقات آینده‌پژوهی در سالروز تأسیس پژوهشگاه رویان، دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در محل سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.

در این همایش دکتر حسین رستگار رییس مرکز تحقیقات سازمان غذا و دارو با اشاره به سرعت رشد علمی کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: این کشورها یک برنامه آینده‌پژوهانه در پیش گرفته اند و اکنون شتاب خوبی در توسعه علم دارند و چنانچه تلاش نکنیم از حوزه علم و فناوری عقب می مانیم.

وی در ادامه به دستاوردهای پژوهشگاه رویان اشاره کرد و گفت: این نهال حیف است که تنومند و تنومندتر نشود؛ تأسیس پژوهشگاه رویان، یک آینده‌پژوهی به‌موقع بود، ولی اگر دیر اقدام کنیم، افتخارات را از دست می‌دهیم.

رییس مرکز تحقیقات سازمان غذا و دارو به تشریح انتظارهای معقول و نامعقول از هوش مصنوعی در حوزه سلامت پرداخت و گفت: ارتقای تولید دارو به سبک جدید، بهبود شرایط کار و ارتقای عملکرد متخصصان، یافتن ارتباطات جدید در مورد علل بیماری‌ها، ظهور داروهای جدید در حوزه پزشکی، پیش‌بینی شیوع همه‌گیری‌های پیش رو و دستیابی به سطحی بی‌نظیر از انجام کارهای داده‌محور از جمله انتظارت معقول از هوش مصنوعی در حوزه سلامت است.

وی در مورد انتظارات غیرمعقول از هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی به طور کامل با یک پزشک جایگزین نخواهد شد و القای حس همدلی به اندازه رابطه بین پزشک و بیمار اتفاق نخواهد افتاد.

در ادامه این همایش، دکتر محمد حسینی مقدم عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی به سخنرانی درباره آینده علم و فناوری های زیستی پرداخت و با اشاره به رویدادهای خوب و بدی که در جامعه اتفاق می افتد، نگاه روشن تری از آینده را برای مخاطبان ترسیم کرد. 

وی بیان کرد: همه سخنرانی های زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی نمادی از آینده پژوهی است و لازم است تا این مسیر همچنان تقویت شود. حسینی مقدم اضافه کرد: پژوهشگاه رویان باید به مانند همیشه مشکلات جامعه را پایش کند و برای حل آن مشکلات با توان فناوری که دارد  برنامه ریزی کند.

دکتر علی اکبر حق دوست رییس پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود که به صورت مجازی در این مراسم سخنرانی کرد. وی با اشاره به امکانات سی سال پیش کشور و دوره کنونی و فناوری های نوظهور، به ترسیم بخشی از نیازهای آینده پژوهشگاه رویان و کشور اشاره کرد.

پیش از پایان این همایش که با سخنرانی دکتر رضا دهنویه رئیس مرکز تحقیقات آینده نگری و نوآوری در سلامت همراه بود، ایده ها، تخیلات و نیازهای پژوهشگران پژوهشگاه رویان در قالب تصویر سازی ارایه شد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس جهاددانشگاهی


( ۱ )

نظر شما :