بررسی سه طرح مهم جهاددانشگاهی با حضور معاون اول رئیس جمهور

۱۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۲ کد : ۵۹۲۰۹ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۳۶۲
معاون اول رئیس جمهور در جلسه بررسی سه طرح مهم جهاددانشگاهی با اشاره به ظرفیت های گسترده این نهاد در حل مسائل کشور گفت: جهاددانشگاهی در حقیقت نماد ارتباط دانشگاه های کشور با بخش صنعت است و می‌تواند با احصاء و توزیع مسائل کشور در میان دانشگاهها، نقش موثری در حل مسائل ایفا کند.
بررسی سه طرح مهم جهاددانشگاهی با حضور معاون اول رئیس جمهور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور  ظهر امروز (شنبه 17 تیر ماه) در جلسه بررسی سه طرح مهم جهاددانشگاهی که با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس این نهاد برگزار شد، بر لزوم برنامه ریزی برای تقویت ارتباط دانشگاهها با بخش صنعت تاکید کرد و اظهار داشت: جهاددانشگاهی بدلیل داشتن دو ویژگی مهم یعنی وابستگی دولتی و برخورداری از زیست‌بوم دانشگاهی می‌تواند حلقه اتصال و نقطه وصل دانشگاه و صنعت باشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: جهاددانشگاهی ضمن شناسایی مهمترین مسائل و مشکلات کشور و احصاء ایده‌ها در دانشگاهها، راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای حل مسائل را از دانشگاهها مطالبه کرده و همزمان رفع موانع را در دستگاه های اجرایی دنبال کند.

دکتر مخبر از آمادگی دولت برای پشتیبانی و حمایت از این نهاد در زمینه تامین منابع، صدور مجوزها و تسهیل فرایندها خبر داد و افزود: جهاددانشگاهی با ظرفیت‌های استثنایی که دارد باید فعالیت‌های خود را گسترده تر کند و از چشم اندازی فراتر از وضعیت کنونی بیش از پیش در توسعه و پیشرفت کشور نقش‌آفرین باشد.

وی از جهاددانشگاهی به‌عنوان کلینیک حل مسئله کشور نام برد و از طرح پیشنهادی این نهاد در زمینه ایجاد اولین شهر معدنی با توسعه تکنولوژی غنی‌سازی ذخایر هماتیت کشور استقبال کرد و گفت: در این طرح از ظرفیت دریا استفاده شود تا با حمایت‌ها یک پروژه کارآفرینانه و اجتماعی که امتیاز ویژه‌ای برای کشور دارد راه‌اندازی کنیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین به طرح دیگر جهاددانشگاهی در زمینه توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای بهبود و ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز کشور پرداخت و گفت: این حوزه اهمیت بسیاری دارد و باید مأموریت و نقش ویژه‌ای برای جهاددانشگاهی در این حوزه در نظر گرفته شود.

دکتر مخبر در همین جلسه در تماسی با معاون وزیر نفت تأکید کرد در این رابطه جلسه‌ای با این نهاد برگزار و نهایت همکاری انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در ابتدای جلسه ضمن تبریک عید سعید غدیر، به حضور پرشور و گسترده مردم در برنامه راهپیمایی غدیر اشاره و خاطرنشان کرد: در این مراسم جمعیت گسترده ای از اقشار مختلف حضور داشتند و این حضور پرشور بیانگر این واقعیت است که مردم همواره پای نظام و رهبری ایستاده اند و در مسیر ولایت حرکت می کنند.

آمادگی جهاددانشگاهی برای جذب نخبگان و نظارت بر فرایند انتقال فناوری 

رییس جهاددانشگاهی نیز در این جلسه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده در این نهاد ارائه کرد و گفت: جهاددانشگاهی به دنبال جذب اساتید، نخبگان و صاحبان ایده است تا با کمک و مشارکت آن‌ها به حل مشکلات کشور کمک کند.

وی از پیگیری این نهاد برای متولی گری و نظارت بر فرایند انتقال فناوری در واردات بر اساس ابلاغ و نظر رییس جمهور خبر داد و گفت: این آمادگی وجود دارد تا بر اساس ابلاغ رییس جمهور در خریدهای خارجی بزرگ برای انتقال فناوری در کنار دستگاه‌ها باشیم.

دکتر مسلمی نائینی همچنین به برنامه‌ریزی و تلاش برای جذب و به‌کارگیری نخبگان اشاره کرد و گفت: بر اساس مأموریت ابلاغی رییس جمهور جلساتی با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزارشده است تا بتوانیم از ظرفیت نخبگان بیشتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد:  هم‌اکنون در برخی از استان‌ها تعدادی از مدیران واحدهای سازمان جهاددانشگاهی از میان نخبگان و اساتید دانشگاهی انتخاب شدند.

رییس جهاددانشگاهی پیرامون جذب نخبگان شاخص ملی و بین‌المللی گفت: نخبگانی که ایده‌های شاخص آنها در حضور مقامات عالی‌رتبه کشور ارایه شده است را شناسایی کردیم و با برگزاری جلساتی در نظر داریم زمینه عملیاتی شدن ایده‌ها را فراهم کنیم.

تحول در علوم انسانی و ورود به حوزه‌های جدید، مانند هوش مصنوعی از دیگر نکات مطرح‌شده توسط رئیس جهاددانشگاهی در این نشست مشترک بود.

دکتر مسلمی نائینی در این جلسه تاکید کرد که جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد تا با توجه شرایط روز و در راستای حل مشکلات کشور، پذیرای مأموریت‌های جدید و کمک‌کننده دولت باشد.

در این جلسه با حضور دکتر یعقوب فتح الهی معاون پژوهش و فناوری، دکتر کمال خدایی رییس واحد شهید بهشتی، دکتر مهدی ذاکری رییس واحد تربیت مدرس و دکتر حبیبی از پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، جزییات سه پروژه جدید این نهاد در زمینه‌های توسعه فناوری شکافت هیدرولیکی برای بهبود و ازدیاد برداشت از میادین نفت و گاز کشور؛ ایجاد اولین شهر معدنی با توسعه تکنولوژی غنی‌سازی ذخایر هماتیت کشور به‌منظور تامین نیاز صنایع فولاد و ایجاد پالایشگاه پلاسما تشریح شد. 

بر اساس این طرح‌ها پس از پایان عملیات اجرایی انتظار می‌رود از فروش ۲۰۰ هزار تن پلاسمای خام در کشور جلوگیری شده، برداشت از چاه‌های نفت و گاز بیش از دو برابر افزایش‌یافته و سالانه حدود ۳ میلیون تن خوراک برای کارخانجات فولاد کشور فراهم شود.

گفتنی است پس از ارائه و بررسی پروژه‌ها مقرر شد تا با تکمیل طرح‌های مذکور زمینه لازم برای اجرای پایلوت و یا آغاز فرایند‌های اجرایی فراهم شود.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاون اول رئیس جمهور تأکید حل مسئله کشور توسط نخبگان جهاددانشگاهی


نظر شما :