رییس جهاددانشگاهی همزمان با روز شهدای جهاددانشگاهی مطرح کرد:

الگوسازی زندگی شهدا برای جوانان مهمترین اقدام در گام دوم انقلاب اسلامی است/ شهادت ۱۰۳ جهادگر جهاددانشگاهی در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی

۲۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۶ کد : ۶۷۸۳۴ عمومی تاپ خبر
تعداد بازدید:۱۸۲
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فرارسیدن ۲۷ دی‌ماه روز شهدای جهاددانشگاهی، الگوسازی زندگی شهدا برای جوانان جامعه را مهمترین اقدام در گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: در راستای جهاد تبیین باید شخصیت، منش و رفتار شهدا به ویژه شهدای عرصه علم و ایمان برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به صورت دقیق و روش‌های مختلف به ویژه با استفاده از هنر انجام شود.
الگوسازی زندگی شهدا برای جوانان مهمترین اقدام در گام دوم انقلاب اسلامی است/ شهادت ۱۰۳ جهادگر جهاددانشگاهی در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی

به گزارش روابط ‌عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن 27 دی‌ماه روز شهدای جهاددانشگاهی با اشاره به جایگاه و اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بیان کرد: ایثار و شهادت از زمره ی عالی ترین مفاهیمی بوده که در تمام جوامع بشری مورد احترام بوده و مقدس است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت یکی از بارزترین خصوصیات دین مبین اسلام است و از صدر اسلام تاکنون به ویژه در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین پس از پیروزی، این فرهنگ با رهبری امامین انقلاب و در مواجهه با تهدیدات همه‌جانبه دشمنان اسلام، برای دفاع از ارزشها و مبانی انقلاب، نظام زندگی و فرهنگی مردم را متحول کرد، ادامه داد: این مفاهیم اثرگذار و حرکت آفرین قادرند تا فضای یک جامعه را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهند و والاترین برکات را برای آن به همراه داشته باشند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در مبارزه با ظلم علاوه بر اتخاذ راه‌های متعدد از جمله تقویت دفاعی و تولید نیروی بازدارندگی، بهترین راهکار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: اگر رشادت ها و خدمات شهدا و ایثارگران به خوبی برای مردم معرفی شود، بیشترین و بهترین نتایج را به همراه خوهد داشت. همه ی ما مدیون شهداء و ایثارگران بوده و یکی از طرقی که می توانیم ادای دین نماییم، شناساندن همه جانبه ی آنان بر نسل هایی است که شهدا و مسیری که در آن ممارست داشته اند را، به خوبی درک نکرده اند.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه با بیان اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از پیشگامان دفاع دانش‌بنیان کشور اقدامات شاخصی در دوران دفاع مقدس انجام داده است، گفت: دفاع مقدس یک مقطع و برهه‌ی بسیار مهم در تاریخ انقلاب ماست. فرصت ارزنده ای بود که بسیاری از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های گسترده در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه علم و فناوری کنونی مرهون این دوران است.

وی با بیان اینکه اگر هم اکنون کشوری مقاوم در مقابل مشکلات مختلف داریم و به عنوان رهبر محور مقاومت در دنیا نقش ایفاء می کنیم همه از برکت 8 سال دفاع مقدس است، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس، بدون شک وزن فعالیت‌های علمی و فناوری به مراتب بیشتر از فعالیت‌های رزمی است.

دکتر مسلمی نائینی افزود: جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس در سطح علمی و دانشگاهی، در کنار فعالیت‌های ستادی علمی رزمندگان و فرهنگی در فضای دانشگاه، ارتباط میان دانشگاه، انقلاب و جنگ را حفظ و تداوم بخشید.وی با اشاره به اینکه جهادگران دفاع دانش بنیان جهاددانشگاهی خدمات متعددی در این دوران داشتند، یادآور شد: مشارکت گسترده جهادگران در دوران دفاع مقدس منجر به اجرای تعداد زیادی پروژه‌ بزرگ و کوچک نظامی شد که هر کدام آنها توانست گره از کار جبهه و جنگ باز کند.

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد 103 شهید در میدان فنی و رزمی به انقلاب اسلامی و در راه آرمان‌های والای آن تقدیم کرده است، گفت: بیش از نیمی از شهدای جهاددانشگاهی را دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی تشکیل می‌دهند. سایر شهدا نیز از جوانان دانشجو و یا دانش آموخته رشته‌های علوم پایه، علوم انسانی و هنر، علوم پزشکی، تکنیسین و... بودند.

وی با بیان اینکه روز ۲۷ دی‌ماه یادآور شهادت ۲۲ جهادگر جوان عاشق و دانشجویان دانشگاه تبریز در کارگاه ساخت قطعات و مهمات مورد نیاز جبهه‌های دفاع مقدس در این دانشگاه در سال ۱۳۶۵ است که تاریخ شهادت این گل‌های پرپر شده بوستان علم، ایمان و عمل به‌عنوان «روز شهدای جهاددانشگاهی» نام گرفته است، ادامه داد: در این روز تعدادی از اعضای جهاددانشگاهی واحد آذربایجان شرقی در یک کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز به تولید قطعات و مهمات مورد نیاز جبهه‌های دفاع مقدس مشغول بودند. دشمن بعثی با کمک عوامل و جاسوسان خود از این فعالیت‌ها مطلع شده و این کارگاه را بمباران کرده و 22 نفر از جهادگران جهاددانشگاهی را به شهادت رساند و 7 نفر دیگر هم مجروح و جانباز کرد.

رییس جهاددانشگاهی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان با الگوسازی برای نسل جوان، راه شهدای گرانقدر این نهاد که اکثراً از میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بودند را ادامه داد؟ گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند: اینها(شهدا) همه الگویند. جوان احتیاج به الگو دارد. اینها الگوهای زنده‌ی کشور ما و جوان های ما محسوب می شوند. یاد اینها باید زنده بماند. الگوسازی زندگی شهدا برای جوانان جامعه مهمترین اقدام در گام دوم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده که هرکجا به شهدا تأسی کردیم موفق شدیم، افزود: در راستای جهاد تبیین باید شخصیت، منش و رفتار شهدا به ویژه شهدای عرصه علم و ایمان برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیان شود. اگر این کار به صورت دقیق و روش های مختلف به ویژه با استفاده از هنر انجام شود، هر وجدان بیداری به واقعیت زندگی شهدا و هدف آنان پی خواهد برد.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه امروز در کشور‌هایی نظیر لبنان، فلسطین و یمن و دیگر کشور‌های غیر مسلمان هر کجا که بخواهند مقابل ظالمان بایستند به شهدای ما تأسی کردند و موفق شدند، گفت: برای مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی و کشورمان که جنگ ترکیبی (جنگ احساسی، تبلیغاتی، شناختی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی) راه انداخته اند، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و الگوسازی و الگوگیری و ادامه راه شهدا و عمل به درس آنان یعنی مجاهدت، ایستادگی، روشنگری، مقاومت و ایثار یعنی همان جهاد تببین مورد تاکید مقام معظم رهبری است.


نظر شما :